.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سنگ‌ها میزبان مسافران جاده چالوس

شمال نيوز: در حالی که روزانه هزاران خودرو از محور پر تردد کرج - چالوس تردد می کند امکانات ایمنی این محور کافی نیست و خطر سقوط سنگ در برخی نقاط جان مسافران را تهدید می کند.

به جواب این سئوال فکر کنید که اگر بدانید در قرن حاضر – قرن بیست‌ویکم – در زمانی که شما زندگی می‌کنید، همه ساله عده‌ای از یاران جاده در محور کرج – چالوس با خطرات ناشی از ریزش کوه مواجه می‌شوند و در صورت خوش شانسی، برای نجات جان خود ناچارند در صحنه‌هایی غیررمانتیک با مرگ دست و پنجه نرم کنند یا براساس آماری نزدیک‌تر، اگر بدانید در روز عید فطر سال جاری از میان افرادی که یا مسافر بوده‌اند یا از اهالی روستاهای اطراف جاده چالوس‌ بوده‌اند. در حالی که با فراغ بال به تفریح یا کار و زندگی دل خوش کرده بودند قرعه فال به نام 2 بد اقبال زده شد تا لذت ناشی از دیدار مناظر زیبای مسیر را با مواجهه با هیولای صخره‌ها و سقوط آوار معاوضه کنند و جان خود را نه به‌دلیل تصادفات جاده‌ای – که اتفاقا در این محور از آمار بسیار بالایی نیز برخوردار است- بلکه به خاطر ناامنی راه و ریزش سنگ بر خودروی پرایدخود از دست بدهند با چه اشتیاقی پای در راه سفر به این قطب زیبای گردشگری می‌گذارید؟

راهی که چنان چه از پتانسیل‌های آن به قدر کفایت استفاده شود این توانایی را دارد تا از راه جذب توریست درآمدی هم طراز با درآمد نفت را برای کشور به ارمغان آورد.

بد نیست قبل از پاسخ به این سئوال دشوار این نکته را نیز مد نظر قرار دهید که تعداد مسافرانی که فقط در تعطیلات نوروز 91، دانسته یا نادانسته پای در این وادی پرمخاطره گذاشته‌اند بالغ بر 2 میلیون نفر بوده که تخمین زده می‌شود در سال جدید چنانچه این تعداد بیشتر نشود کمتر هم نخواهد شد.
سرانجام پس از رخداد حوادث متعدد در جاده چالوس «چالوس» این بار نیز قربانی گرفت.

پدر خانواده ای که از این حادثه دلخراش جان سالم به در کرده بود در تشریح حادثه در محور چالوس به خبرنگار مهر گفت: صبح روز عید فطر با خانواده تصمیم گرفتیم که ناهار را در جاده چالوس بخوریم و صبح زود حرکت کردیم این سنگ در کیلومتر ۲۲بعد از تونل شماره یک در حالی که پشت ترافیک جاده چالوس بودیم به ناگهان بر روی خودرو پراید ما که 5 سرنشین داشت افتاد و منجر به مرگ در دم همسر و دخترم و مصدومیت عروسم شد که وی را به بیمارستان مدنی بردیم.

جانشین پلیس راه استان تهران در خصوص این حادثه گفته بود: بعد از تونل جاده کرج-چالوس سنگی از کوه سقوط و بر روی پراید افتاد.

سرهنگ اکبری افزود: این سنگ در کیلومتر ۲۲بعد از تونل شماره یک بر روی خودرو پراید که حامل سه سرنشین زن بود سقوط کرد و در دم جان ۲سرنشین را گرفت و یک نفر را روانه بیمارستان شهید مدنی کرج کرد.

وی در ادامه اذعان داشت: علت حادثه از سوی کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی مهار سنگ های معلق در حریم راه دانسته و مقصراصلی اداره راه استان کرج است.

وی تاکید کرد: با وجود ترافیک سنگین و حجم تصادفات و ریزش سنگ از محورهای شمالی کشور و علی رغم احساس نیاز به محوری جدید در سال‌های اخیر حداقل برای رفع برخی گره‌ها و مشکلات این جاده‌ها یا عریض کردن نقاط حادثه ساز این محورها اقدام اساسی نشده است. باید تمام مسیر محورهای شمالی کشور به دلیل بارش سنگ بر سر مردم فنس کشی و تورکشی شوند تا حداقل از حوادث غیر ترافیکی و به خطر افتادن جان انسان‌های بی‌گناه در این محورها جلوگیری شود.

در حالی فرمانده پلیس راه کشور بارها نسبت به ناایمنی جاده چالوس هشدار داده و گفته بود از آن باید به عنوان یک اثر تاریخی نگهداری شود که هر ماه حداقل 2 بار این مسیر به دلایل مختلف از جمله رانش کوه در بهار و زمستان، ریزش سنگ در تابستان و کولاک و بهمن در زمستان مسدود می شود که این امر در کنار کمبود کشش ترافیکی موجب ناامنی این مسیرها شده و به مثابه عبور از میدان جنگ است.

تمامی این مسایل در حالیست که در روزهای اوج تردد، حدود 70 هزار خودرو از این مسیر عبور می کنند. قدمت 7 دهه ای محور چالوس و ریزشهای پی در پی سنگ و بهمن در این مسیر موجب بروز مشکلات متعدد، بسته شدن های متوالی و ناامنی این محور برای مسافرت شده است، هم اکنون نیز محور چالوس علیرغم بازگشایی، مسیر امنی برای مسافرت نیست; به شکلی که مسئول گروه بلایای طبیعی پایگاه ملی داده های علوم زمین نیز پیشتر گفته بود که بیش از 30 رویداد موردی زمین لغزش (سنگ افت، سنگ لغزش، و خاک لغزش) در جاده کرج چالوس حد فاصل سیاه بیشه تا دزدبند رخ داده که آخرین خاطره لغزش های دامنه ای است که به شکل گروهی در این مکان به زمین لرزه 8 خرداد 1383 فیروز آباد کجور بر می گردد و نزدیک به یک سوم این زمین لغزش های مرگبار در گردنه هزار چم یعنی در مکان گسیختگی حاضر رخ داده است.

به گفته کارشناسان، در جاده چالوس که نزدیک به 80 سال پیش بدون انجام بررسی‌های کافی احداث شده و پس از آن نیز تلاش چندانی برای بهره‌برداری مناسب از این جاده و استفاده از امکانات مورد نیاز روز نشده، در عمده موارد، پس از بروز حوادث این چنینی تنها به بازگشایی مسیر اقدام شده و به علت هزینه‌های فراوان، نگهداری اصولی از این جاده و بسیاری از جاده‌های دیگر کشور صورت نگرفته است. سالانه 20 بار محورهای شمالی کشور، شاهد ریزش سنگ از کوه هستند و باران سنگ در جاده‌های فیروزکوه، هراز و چالوس، امنیت مسافران و خودروهای عبوری را تهدید می‌کند.

ناامن بودن جاده‌های شمالی کشور بارها از سوی مسئولان پلیس راه تذکر داده شده است، این 2 زن اولین قربانی باران سنگ در جاده‌های شمالی نیست و آخرین نفر نیز نخواهد بود. با توجه به حجم سفرهایی که در جاده‌های شمالی کشور وجود دارد، لازم است تا اقدام عاجلی برای جلوگیری از تلفات در این محورها اندیشیده شود.

ادامه روند ریزش سنگ در جاده‌های شمالی کشور، موجب هراس رانندگان و مسافران شده و بسیاری از آنان به این جاده‌ها لقب جاده مرگ داده‌اند. آزادراه تنها چاره است میل بالای سفر در محورهای هراز و چالوس و ترافیک سنگین این جاده‌ها در روزهای تعطیل و آمار تصادفات در این محورها در سالهای اخیر آن‌قدر گفته شده که دیگر به فراموشی سپرده شده است و مسئولان ذیربط چشم بر واقعیات این محورها بسته‌اند. احداث جاده جدید و احداث بزرگراه تهران - شمال سالهاست که به یک آرزوی محال تبدیل شده و هموطنانمان در این جاده‌ها می‌میرند اما کک کسی هم نمی‌گزد.

در خاطرات بسیاری از ما ایرانیان در کنار خوشی‌ها و زیبایی‌های طبیعی این جاده، حوادث تلخ و تصادفات ناگواری در ذهن نقش بسته که مانند تلنگری تمام شیرینی‌ها را از ذهن می‌زداید. هر بار که در این جاده و یا دیگر جاده‌های شمالی از کنار تصادف یا ترافیک انبوه خودروها می‌گذریم، وجود یک محور جدید و جایگزین را لازم می‌دانیم اما تا سفری دیگر و گذر دیگر از محورهای شمالی همه چیز به فراموشی سپرده می‌شود.

بیایید با هم به کسانی که دستی بر آتش دارند بگوییم زیباتر است اگر: جاده زیبای چالوس طراوت خود را به خاطر بی‌مهری‌ها و یک‌سویه‌نگری‌ها از دست ندهد. اگر، امکانات بالقوه این طبیعت زیبا توان تبدیل شدن به فعل را جهت کسب درآمدهای ملی پیدا کند و اگر... و هزاران اگر از این دست

گزارش: النار جعفری/ مهر


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 17 شهريور 1391
حالا که این مشکل وجود خوب از مسیر جاده قزوین - رشت استفاده کنید ؟ اگر ریزش سنگ هم نباشد ترافیک سنگین مسیر چالوس موجب اذیت مسافران می شود لذا بهتر هست در هر صورت از مسیر قزوین - رشت و شهر زیبای کوچصفهان و وجود فرهنگ غنی مهمان دوستی مردم این شهر استفاده بفرمائید . شمی قدم امی چشمانه رو .
نا شناس 17 شهريور 1391
نکته ی اصلی این گزارش دلسوزانه این است:
اراده ای برای ساختن آزاد راه تهران چالوس وجود ندارد! ! !
متروی خط چهار تهران حد فاصل میدان شهدا تا انتهای خیابان پیروزی که حدود چهار کیلومتر می شود در چهار سال احداث شد.چند میلیون تن خاکبرداری از زیر خیابان شلوغ پیروزی و انتقال خاک ها به خارج از تهران که رفت و برگشت هر کامیون برای ان سه ساعت طول می کشد خیلی سریع صورت گرفت. شهردار تهران در مراسم افتتاح متروی پیروزی گفته بود ما تونل متروی پیروزی را با چنگ و دندان و وجب به وجب جلو رفتیم . این سرعت احداث را با ازاد راه تهران شمال مقایسه کنید .تونل شش کیلومتری البرز در قطعه ی دو ازاد راه تهران شمال که یک کامیون می تواند در یک ساعت ده سرویس خاک را از تونل خارج و به دره کناری خالی کند بیش از ده سال طول کشیده است و هنوز افتتاح نشده است. نکته ی اصلی نبود اراده برای ساختن ازاد راه و ارزش نداشتن جان انسان ها است !!!

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.595 seconds.